أنا مش عنصرية (عن الحرية والعنصرية)


أنا مش عنصرية

لكل مدعي المثالية ، مدعي البعد عن العنصرية ..
العنصرية إني أضطهد الناس من غير سبب ..
زي إني أكره ذوي البشرة السوداء أو الآسيويين أوالأوروبيين أوغيرهم ، أو إني أكره شخص لدينه أو جنسيته ، أو لعيب خُلُقي فيه ...
لكن إني أرفض فكرة زي الإلحاد والعلمانية التي تدعو لرفض الدين ونبذه يبقى أنا مش عنصرية ...
لأن الفكرة فى حد ذاتها بترفضني كشخص مؤمن بدين الله وبترفض إيماني وتسخر منه ، فالرفض متبادل   
لكن من جهتي أنا مش عنصرية
لما أرفض الأفكار الشاذة اللي بتدعوا للإلحاد وبيكون كل همها إنها تشوه الإسلام  ..
الإسلام فقط .. 
مش الدين فى حد ذاته يعني يهودية ومسيحية وإسلام ، لأ الإسلام فقط يبقى أنا مش عنصرية ولا منغلقة فكريا ...
ولا متزمتة ومتعصبة دينياً
لكن أصحاب الفكر الإلحادي العلماني مُدَعي التحرر والذين تبنوا فكر ضد الإسلام هما اللي عنصريين .
كل همهم فى الحياة تشويه صورة الإسلام وإظهاره بصورة سيئة ...
لك الحرية أن ترفض الإيمان بالله ، لكن ليس لك الحرية أن تفرض رفضك على غيرك .
فأنا لم أفرض عليك أن تتبع ديني ولا أن تتبع مبادئي وتؤمن بما أؤمن به ..
طالما لا أفرض رأيي وأفكاري على الأخرين ، فأنا مش عنصرية

إلى صاحب الفكر الإلحادي وصاحب الفِكر التحرري
لما تحب تكون متحرر فكرياً إتحرر من غير  عنصرية ..
اتحرر من كل القيود الفكرية ، سواء فكر ديني أو مجتمعي
لكن اتحرر أولاً من العنصرية ...
إتحرر من عبودية السيطرة على العقل سيطرة العنصرية
لما تحب تكون متحرر فكرياً إتحرر من غير عنصرية ...
طالما لا أفرض رأيي وأفكاري على الأخرين ، فأنا مش عنصرية
طالما لا أرفض أشخاص وفئات بعينها لسبب ما .. فأنا مش عنصرية

طالما أتبنى فكرة تقبل الأخر ، فأنا مش عنصرية

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

دمت لي

أصل شعوب العالم